Co daje bieganie? Korzyści, efekty dla zdrowia, urody, samopoczucia

Bieganie - biegnąca kobietaCo daje bieganie? Idę pobiegać, uprawiam jogging, chcę zacząć biegać… - bieganie jako sport i sposób spędzania wolnego czasu jest coraz popularniejsze. Na czym polega jego fenomen? Przede wszystkim na tym, że to jeden z najprostszych sposobów na poprawę samopoczucia oraz dbanie o piękną sylwetkę.

Tak po prostu… biegnij!

Szukasz prostego sposobu na poprawę samopoczucia, wyrzeźbienie sylwetki, który jest jednocześnie dobry dla naszego zdrowia? W takim razie zdziwi Cię prosta odpowiedź: zacznij biegać! Bieganie jest nie tylko przyjemne ale też ma wiele korzyści dla naszego organizmu. Pozytywnie wpływa na zdrowie, nasz wygląd oraz… nastrój.

Bieganie na zdrowie

Bieganie jest doskonałym sposobem na zachowanie zdrowia. Pozwala dotlenić mózg i tym samym cały organizm, czyli zaopatruje wszystkie komórki w tlen, niezbędny do życia. Dzięki temu lepiej się czujemy, mamy więcej energii, mimo iż uprawiamy sport. Bieganie wspomaga pracę serca, sprawia, że jest bardziej wydajne i zmniejsza ryzyko wystąpienia jego chorób, w tym zawału. Jest tak dlatego, że skutecznie obniża ciśnienie krwi oraz redukuje poziom „złego cholesterolu”. Uprawianie joggingu sprzyja zwiększeniu wydolności płuc, co jest ważne nie tylko dla osób palących papierosy. Bieganie jest również dobre dla stawów, kości i kręgosłupa: wzmacnia je oraz wspomaga pracę wielu grup mięśni i co za tym idzie… rzeźbi sylwetkę.

Bieganie na sylwetkę

Bieganie sprzyja modelowaniu sylwetki poprzez stymulowanie wielu partii mięśniowych. To doskonała informacja zwłaszcza dla osób odchudzających się, które powinny – poza zdrową dietą - postawić na aktywność fizyczną, aby szybko i skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów. Doskonałym pomysłem jest właśnie bieganie. Daje dużo swobody: można biegać wybraną trasą i tak szybko, jak lubimy, a mięśnie i tak będą pracowały. Regularne bieganie wzmacnia wytrzymałość organizmu, poprawia się kondycja, giną zbędne kilogramy i tym samym… poprawia się nasze samopoczucie.

Bieganie na nastrój

Bieganie, jak każdy inny sport jest wysiłkiem fizycznym, podczas którego wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Oznacza to, że uprawianie joggingu doskonale redukuje stres, poprawia humor, odpręża, rozluźnia, zmniejsza napięcie. Jogging poprawia apetyt oraz wspomaga spokojny sen. Jest to wiec doskonały sport dla wszystkich niejadków oraz osób, cierpiących na bezsenność.

Pozytywne uzależnienie

Jaki płynie z tego wniosek? Warto biegać, bo robimy dzięki temu wiele dobrego zarówno dla swojego zdrowia, sylwetki, jak i nastroju. Bieganie ze zwykłego sportu i sposobu na spędzenie wolnego czasu stać się może bardzo ważnym elementem naszego życia. Uwaga… to uzależnia! W wielu miejscach tworzą się swoiste „kluby biegaczy”, ludzi łączy wspólna pasja i zaczynają biegać razem.

Jak biegać, aby robić to dobrze?

Skoro już wiemy, dlaczego bieganie jest tak pozytywnym sportem, warto wiedzieć, jak biegać, aby robić to naprawdę dobrze.

Po pierwsze, odpowiednio przygotujmy się do rozpoczęcia uprawiania joggingu: zakupmy odpowiedni strój i zapewnijmy sobie komfort biegania. Najważniejsze są buty i tutaj najlepiej zainwestować profesjonalne obuwie do biegania. Nie chodzi tylko o to, aby wyglądać modnie ale przede wszystkim o nasza wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki takim butom nie musimy się bać o urazy stóp, nawet jeśli biegamy po nierównym terenie, na przykład po lesie. Jeśli chodzi o resztę stroju, nie musimy przepłacać, wystarczą dobre dresy lub getry i wygodna koszulka. Z uwagi na odprowadzanie wilgoci ze spoconej w czasie biegu skóry, decydujmy się raczej na materiały syntetyczne. Jesienią i zimą dodatkowo okryjmy się ciepła bluzą: niech zimno nie zniechęci nas do przyjemnego biegania.

Po drugie: wybierzmy trasę. Powinna być to droga, która lubimy, która dobrze się nam kojarzy i jest przyjemna. Warto dopilnować, aby krajobrazy, jakie mijamy po drodze, również były przyjemne. O wiele lepiej biega się na przykład po zielonym parku niż w okolicy starej fabryki. Dla uniknięcia rutyny, zmieniajmy trasy, wydłużajmy je, wybierajmy inne, ciekawe drogi: bieganie będzie o wiele bardziej atrakcyjne. Krok trzeci to przygotowanie planu. Możemy biegać rano lub wieczorem, kiedy mamy na to ochotę. Sporządźmy jednak profesjonalny plan treningowy: zacznijmy od niewielkich dystansów, na przykład kilkuminutowego biegu i dwa razy dłuższego marszu. Powtórzmy to kilka razy, a później stopniowo wydłużajmy czas biegu i skracajmy czas marszu. Gdy dojdziemy do około półgodzinnego biegu, będzie to dla nas punkt optymalny i tylko od nas będzie zależało, czy chcemy biegać jeszcze dłużej i dalej.

Pamiętajmy, że forsujący, wysiłkowy jogging niczemu nie służy: nie pozwoli nam ani na zgubienie zbędnych kilogramów ani na poprawę nastroju. Będzie się kojarzyło z nieprzyjemnym wysiłkiem, a przecież bieganie jest przyjemne i bardzo relaksujące. Istotnym elementem każdego joggingu jest także krótka rozgrzewka, aby przygotować mięśnie do aktywności fizycznej. Później pozostaje nam już tylko cieszyć się z biegania i czynienia wiele dobrego dla naszego ciała i ducha.