Depresja - problem współczesnego świata

DepresjaProblemem współczesnego świata są tak zwane "choroby cywilizacyjne", takie jak otyłość, nadciśnienie, choroby natury psychicznej. Główną przyczyną ich występowania jest ogromna rywalizacja na rynku pracy, chęć utrzymania siebie i rodziny na godnym poziomie życia a także chroniczny brak na czasu na odpoczynek oraz regenerację sił. Bardzo często nie wysypiamy się dostatecznie, nawet w chwilach przeznaczonych na relaks rozmyślamy o przeżytym dniu i czekających nas wyzwaniach. Na okrągło zaprzątamy sobie głowę myślami, jak zrobić coś lepiej, szybciej.

To wszystko powoduje, że żyjemy w ustawicznym stresie i przeciążeniu organizmu. Negatywne odczucia i sygnały płynące z naszego wnętrza zajadamy wysokokalorycznymi przekąskami, zapijamy alkoholem. Posiłki zjadamy w biegu, często zakupione w przydrożnym barze czy tzw. "gotowce", które dostępne są w sklepach.

Do czego prowadzi taki tryb życia? Niestety, skutki są coraz bardziej widoczne i sprawiają, że z wiekiem borykamy się z coraz to gorszymi schorzeniami. Obecnie coraz częściej na choroby cywilizacyjne zapadają ludzie bardzo młodzi. Niepokojącym sygnałem jest także chorowanie osób poniżej 20. roku życia.

Depresja - jedno ze skutków szybkiego trybu życia

Wśród wcześniej wspomnianych chorób psychicznych najczęstszym zaburzeniem jest depresja. Dotknęła ona już ok. 1, 5 mln osób w Polsce, a co roku ta wartość rośnie o 20 procent. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyny depresji

Przyczyny depresji dzielą się na dwie grupy, depresja może mieć podłoże genetyczne, bądź zewnętrzne, środowiskowe. Powiedzmy sobie jasno. To, że ktoś w naszej rodzinie cierpiał już na to groźne schorzenie, nie znaczy, że jesteśmy nim obciążeni. Ponadto, nawet jeżeli niejako odziedziczyliśmy skłonność do tej choroby nie oznacza wcale, że na nią zapadniemy. Możemy być jedynie podatni na zachorowanie.

Wnioskując, czynniki środowiskowe mają kluczowe znaczenie dla pojawienia się objawów depresyjnych. Takimi czynnikami niewątpliwie może być nieprawidłowa dieta. Jak wiemy, nasz mózg produkuje całą gamę tzw. neuroprzekaźników (takich jak np. serotonina, dopamina), które odpowiedzialne są za przekazywanie impulsów elektrycznych między neuronami w mózgu. Zmniejszenie wydzielania którejkolwiek z tych substancji zaburzania pracę całej struktury. Niemożność produkowania przez nasz mózg serotoniny czy dopaminy powoduje, że nie jesteśmy w stanie odczuwać przyjemności, nie czujemy się zainteresowani tym, co dzieje się wokół. Nie potrafimy okazać szczerego entuzjazmu czymkolwiek. Często za zaburzoną pracę naszego umysłu może odpowiadać brak potrzebnych składników odżywczych, takich jak kwasy omega-3 i -6 czy ważna w leczeniu m. in. depresji witamina B.

Kolejnym z czynników prowadzących do zaburzeń depresyjnych jest niewłaściwy tryb życia. Chroniczny stres, przepracowanie, mała ilość snu znacznie nadwyręża nasz organizm. Przemęczone ciało i umysł nie jest w stanie odpowiednio funkcjonować, co zmusza go niejako na przejście w stan mniejszego poboru energii. Organizm początkowo daje nam sygnały, że coś niedobrego się dzieje. Często jednak zrzucamy to na karby stresującej pracy i braku czasu. Nasilające się objawy możemy niekiedy ukrywać tak dalece, że depresja przyjmuje postać nieujawnioną. Bardzo często towarzyszą nam wtedy objawy niestandardowe, takie jak lęki, napady paniki, nadpobudliwość czy bezsenność.

Ostatnią i chyba najbardziej oczywistą przyczyną występowania depresji jest ciężka trauma. Traumatyczne przeżycie takie jak śmierć bliskiej osoby czy utrata pracy może prowadzić do silnego obniżenia nastroju, braku motywacji i energii do życia. Jeżeli uczucie to utrzymuje się dłużej niż 2 tygodnie może to oznaczać, że nasz stan psychiczny przeszedł w fazę depresji. Bardzo często w takiej sytuacji próbujemy zagłuszyć narastający w nas ból i pustkę, sięgamy wtedy po takie używki, jak alkohol czy papierosy, albo zajadamy ciężkie emocje słodyczami czy wysokokalorycznymi przekąskami. Może to prowadzić do poważnego uzależnienia i otyłości. Osoby z depresją są szczególnie narażone na alkoholizm czy uzależnienie od narkotyków.

https://nucleuscms.info.pl/depresja-czym-jest-skad-sie-bierze-terapia-depresji

Depresja - jakie są objawy?

Objawy depresji także możemy podzielić na dwie grupy: objawy standardowe i objawy niestandardowe. Wśród objawów standardowych wyróżnić można znaczne obniżenie nastroju, brak motywacji do podjęcia wszelkich działań, niechęć do aktywności, codziennych obowiązków, szybkie męczenie się nawet przy aktywnościach niewymagających dużych nakładów wysiłku, ciągłe zmęczenie i senność, problemy z zasypianiem, niespokojny, przerywany sen, brak apetytu lub jego nadmiar, chudnięcie bądź tycie.

Wśród objawów niestandardowych wymienić można napady lękowe wraz z napadami paniki, wysoka nadpobudliwość, skrajne nastroje (od euforii po dołki psychiczne).

Jak leczyć depresję?

Leczenie depresji to kwestia wysoce indywidualna. Wszystko zależy od jej nasilenia oraz od indywidualnych predyspozycji organizmu. Przy lekkiej fazie depresyjnej rozwiązaniem może być sport, lekka forma aktywności fizycznej, odpowiednio dobrana terapia z psychologiem a także zmiana stylu życia na taki, by było w nim miejsce na relaks i spędzanie czasu z bliskimi.

Przy cięższych objawach depresji konieczna może być farmakoterapia. Połączona z psychoterapią daję duże szanse na pełne wyleczenie. Leki zapisać musi lekarz psychiatra, który po przeprowadzeniu rzetelnego wywiadu lekarskiego będzie wiedział, jaki preparat będzie pomocny dla danej osoby. Jeżeli chodzi o terapię najbardziej skuteczną formą jak dotąd okazał się model terapii zwany poznawczo-behawioralną, dzięki której poznać możemy przyczyny naszych ówczesnych problemów ze zdrowiem psychicznym.

https://www.babskiswiat.com.pl/depresja-objawy-przebieg-leczenie.html

Najważniejsza profilaktyka

Jak z każdym schorzeniem wiadomo, że najlepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Pytanie tylko, jak uchronić się przed depresją? Przede wszystkim warto zadbać o zróżnicowaną dietę, uzupełniać braki warzyw i owoców. Pamiętać o produktach bogatych w kwasy omega-3 i -6, takie jak tłuste ryby morskie czy orzechy. Bardzo ważną rolę w diecie pełni także magnez. Dwie do trzech kostek czekolady gorzkiej dziennie pomoże nam walczyć z niedoborami. Przede wszystkim pamiętajmy, by nasza dieta była różnorodna i bogata, jeść należy wszystko i po trochu tak, aby naszemu organizmowi niczego nie zabrakło.

Po drugie, zadbajmy o ruch. Udowodniono, że umiarkowana aktywność fizyczna codziennie znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję. Ruch pobudza nasz umysł do produkcji neuroprzekaźników niezbędnych do prawidłowej pracy mózgu.

Po trzecie, pamiętajmy o tym, by znaleźć czas na relaks i spędzanie czasu z bliskimi. Obecność życzliwych ludzi wokół oraz miła chwila z książką czy inną formą ulubionej rozrywki z pewnością uchroni nas od negatywnych skutków przepracowania.

Także pamiętajmy, depresja to choroba jak każda inna, nie jest to skaza, której należy się wstydzić. Jeżeli ww. objawy utrzymują się dłużej niż dwa tygodnie koniecznie powinniśmy udać się na konsultację z lekarzem psychiatrą. Bowiem nieleczona depresja może stać się śmiertelnie niebezpieczna.