Jak dbać o oczy by cieszyć się dobrym wzrokiem na dłużej?

Jak dbać o oczy? Dobry wzrokJak dbać o oczy? 4 fundamentalne czynniki pozwalające cieszyć się dobrym wzrokiem na dłużej. Wzrok to podstawowy zmysł, którym odbieramy około 70% otaczającego nas świata. Niestety z wiekiem często zaczyna szwankować. Niewielu wie, jak zapobiegać degradacji oka poprzez czas. Znaczna część uważa wręcz, że jest to proces nieuchronny. Na szczęście jest kilka wskazówek i dzięki ich zastosowaniu w dużym stopniu zapobiegamy starzeniu się oczu.

Te małe, wydajne i skomplikowane narządy zmysłowe zapewne nie chcą być lekceważone i potrzebują dobrej diety i odpoczynku nie w mniejszym stopniu niż serce czy nerki.

W dobie stresu, pośpiechu, wygodnego trybu życia i konsumpcjonizmu bardzo mały odsetek ludzi z krajów wysoko rozwiniętych zastanawia się, co będzie z ich przyszłością. A przyszłość z pewnością będzie łatwiejsza, jeżeli będziecie mogli czytać bez okularów dużo dłużej niż przeciętny Kowalski, no i nie będziecie czekali w stresie na operację. Niniejszy artykuł podpowie Wam, jak dbać o oczy, jak chronić swoje oczy przed tak niechcianą utratą sprawności.

Nawilżenie oka

Oko wymaga stałego nawilżenia i w tym celu jesteśmy wyposażeni w kanaliki łzowe. Problem w tym, że czasem nawet one nie są w stanie wytworzyć dostatecznej ilości łez dla oczu. Dzieje się tak na przykład podczas spędzania długiego odcinka czasu przed ekranem. Telewizja w odrobinę mniejszym stopniu naraża oczy na wysychanie niż komputer, ponieważ zazwyczaj znajdujemy się daleko od ekranu, niemniej stałe wpatrywanie się w bijący jasnym światłem ekran po pierwsze męczy oczy, a po drugie redukuje mruganie. Aby zachować młode oczy, musisz właśnie jak najczęściej mrugać, ponieważ to rozprowadza łzę po powierzchni całego oka, tym samym redukując pieczenie, którego może nawet nie odczuwasz. Specjaliści zalecają robienie sobie przerw podczas korzystania z komputera co godzinę. W czasie takiej przerwy skup się na jakimś elemencie natury, zamknij na chwilę oczy, przejdź się po pokoju i poobserwuj przedmioty nieświecące sztucznym światłem. Warto tez zakupić zwykłe sztuczne łzy dostępne w każdej aptece, które przydają się podczas dłuższego posiedzenia przed monitorem.

Jeżeli dbasz o zdrowie, zapewne ograniczasz alkohol, ale czy wiedziałaś, że mechanizmem swojego działania szkodzi on oczom w mocnym stopniu? Kac to nic innego jak silne odwodnienie organizmu. Nie dość, że jest to ogółem nieprzyjemna sytuacja dla organizmu, bo doświadczasz bólu głowy, to jeszcze nie pozostaje obojętna dla oka - odwodnione ciało to oczywiście mniej produkowanych łez, a mniej łez, to psucie się oka - odwodnienie oczu. Staraj się więc przynajmniej pić duże ilości wody. Częstsze wizyty w ubikacji to naprawdę niewielka cena, jaką zapłacisz za solidne nawadnianie się, gdyż zyski z picia wody szeroko przewyższają zapewnienie oczom komfortowej pracy.

Odtruwanie organizmu

Każda toksyna zalegająca w organizmie w pewien sposób szkodzi całemu ustrojowi. Oko ma tę właściwość, że przepuszcza do swojego wnętrza tylko nieliczne substancje z krwi, a więc jest, jakby się mogło wydawać, mało narażone na toksyny. Jednak i tu jest mały haczyk - nigdy nie wiadomo, jak trwałe są bariery oka, a, jako że toksyny w pewien sposób ją naruszają, kiedyś musi ulec. Celem powinno być zredukowanie ilości toksyn w ciele - odtrucie, aby również oczy nie musiały się przed nimi bronić, albo, co gorsza, tolerować toksyny w swoim wnętrzu i powoli obumierać na skutek ich degradacyjnego działania.

Skąd się biorą toksyny w organizmie? Niestety, najwięcej przyjmujemy toksyn z jedzenia. Oczywistą kwestią są chemiczne dodatki do żywności, ponieważ każdy wie, że należy się ich wystrzegać jak ognia. To, że niewiele osób się do tego stosuje, jest inną sprawą. Bardzo istotne i jednocześnie strasznie niedoceniane są jelita. Można rzec, że właśnie tam zaczyna się większość chorób. Właśnie przez nasze drogi wchłaniania pokarmu przelatują miliony dobrych i złych cząstek, a więc i stamtąd do krwi dostają się trucizny. Aby zapobiec wchłanianiu toksyn, należy spożywać dużo błonnika. O tak, błonnik jest naszym asem w rękawie - mówiąc naszym, mam na myśli tych, którzy dowiedzieli się o jego zbawczej mocy. Proste, a jednak niewypowiedzianie istotne działanie błonnika polega na przyśpieszaniu metabolizmu. A im szybszy, tym mniej jedzenia zalega w jelicie i gnije. Pokarm ma tendencję do gnicia, a bez błonnika będzie bez kontroli psuł się we wnętrzu jelita i faszerował organizm niezbyt miłymi ciału cząstkami gnilnymi tworzonymi przez złe bakterie. Dodatkowo błonnik wiąże niektóre toksyny i pożywia florę bakteryjną.

Trzeba zadbać również o rozwój korzystnych mikrobów w twoim ciele, ponieważ one wypierają te złe. Przyjmowanie tabletek z probiotykiem zmniejsza zdecydowanie namnażanie się niechcianych kultur. Postawienie na błonnik i probiotyki będzie dla kogoś, kto wcześniej nie zwracał na to uwagi niesamowitym odtruciem, które nie tylko zapewni lepszą pracę oczom, ale też poprawi humor, doda chęci do życia i ogólnej energii, opóźni proces starzenia się i w niebywale wielkim stopniu wzmocni odporność na choroby.

Przeciwutleniacze - antyoksydanty

Błonnik znajduje się w warzywach i owocach - ten najlepszy, bo prosto z natury. Rośliny oferują jeszcze jedną cenną grupę substancji, które pomogą oczom. Są to przeciwutleniacze (inaczej antyoksydanty). Możesz je spotkać w składzie wielu produktów gotowych, jednak nie należy się łudzić - te dodawane do żywności są syntetyczne i nijak nie pomogą zachować dobrego wzroku. Co więcej, te sztuczne odpowiedniki antyoksydantów czasem mogą nawet szkodzić. Polecamy naturalne, skuteczne i bezpieczne odpowiedniki, które ma praktycznie każdy owoc czy warzywo. Najskuteczniejszym dla narządu wzroku przeciwutleniaczem jest luteina, bo z łatwością pokonuje barierę krew-oko, a więc może działać od wewnątrz.

Rolą antyoksydantów jest zwalczanie wolnych rodników - są to wolne cząsteczki tlenu powstałe na skutek procesów życiowych, które wchodząc w reakcję z tkankami, niszczą je. Związki z rodziny, do której należy też luteina, wyłapują rodniki, przez co ciało nie jest narażone na szwank. Zwiększone spożycie antyoksydantów to dużo mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka. Dla przykładu, spożywanie dużych ilości likopenu (znajdziecie go w pomidorach czy grejpfrutach) aż o 50% redukuje ryzyko zapadnięcia na raka krtani. Ponadto te wspaniałe związki, które daje nam natura, wzmacniają odporność i... spowalniają starzenie się komórek. Oko też powinno dostać swoją dawkę przeciwutleniaczy, a więc ważnym elementem diety zapobiegającej zwyrodnieniu zmysłu wzroku będą źródła luteiny. Do nich zaliczyć można szpinak, brokuły, dynię, jarmuż, kapustę, cukinię, natkę pietruszki, czy paprykę. Zalecenia mówią, aby spożywać 6mg luteiny dziennie, jeżeli chcemy zapewnić sobie dłuższą sprawność wzrokową, tymczasem przeciętny obywatel kraju europejskiego spożywa niecałą 1/3 dziennej normy.

Sen

Sen jest tak oczywisty, że często zapominamy o nim wspomnieć w poradach dotyczących zdrowego życia. Fakty jednak mówią same za siebie: dobry i regularny odpoczynek jest gwarancją zdrowia.

Jeżeli mielibyśmy zbudować metaforyczną świątynię zdrowego ciała, miałaby ona 4 filary:

Pozytywne myślenie jako filar główny, a obok 3 równe, nieco cieńsze, jednak i tak niezbędne filary:

  • zdrowa dieta,
  • dużo ruchu,
  • uspokojenie.

Najlepszą formą uspokojenia jest właśnie sen, właśnie wtedy, gdy smacznie chrapiesz, w Twoim ciele dzieje się w zasadzie najwięcej. Rozpoczyna się automatyczny program naprawy - nadwyrężone dniem aktywności narządy są zaopatrywane w substancje budulcowe i wszelkie niedobory są łatane.

Oko jest stosunkowo opornie odnawiającym się narządem, co znaczy, że nieczęsto tworzą się w nim nowe komórki. Aby jednak choć te nieliczne mogły się w nim syntezować, potrzebny jest sen. Głupotą jest odmawianie sobie 2 godzin snu na rzecz oglądania serialu, kiedy wiesz, że musisz wstać rano do pracy, ponieważ w ten sposób zabierasz ciału jakże cenny czas na odnawianie się. Każdy ma indywidualną potrzebę snu, jednak przyjęto, że najzdrowiej jest spać między 6-8 godzin na dobę. Każdemu zdarza się zarwać noc albo z konieczności odpuścić sobie kilka godzin wypoczynku w łóżku, ale trzeba dopilnować, by zdarzało się to jak najrzadziej. W ten sposób ciało będzie mogło efektywniej naprawiać również narząd wzroku.