Melancholia - czym jest? Kim jest melancholik?

MelancholiaMianem melancholii określamy stan przygnębienia i smutku, zamyślenia, refleksji. Wielokrotnie była motywem literackim w dziełach prozy czy wierszach. Nastrojom melancholicznym poddawał się między innymi romantyczny Werter z "Cierpień Młodego Wertera" oraz szekspirowski Hamlet. Czy dziś również mamy skłonności do melancholii? Owszem, czasowe obniżenie nastroju może towarzyszyć każdemu z nas i to z różnych przyczyn.

Przyczyny i objawy melancholii

Skąd biorą się melancholijne nastroje? Czy każdy z nas im ulega? Pewną skłonność do poddawania się melancholijnym refleksjom ma każdy z nas. Co może sprzyjać melancholijnym nastrojom? Z pewnością pora roku, w tym brak słońca jesienią i zimą, chodne, krótkie dni i brak urlopu, który zapewne wykorzystaliśmy w letnie miesiące. Melancholię mogą powodować również wydarzenia, które dzieją się w naszym życiu, np. utrata pracy czy rozstanie z partnerem.

Jak objawia się melancholia? Przede wszystkim pojawia się czasowe pogorszenie nastroju, jesteśmy nieco przygnębieni ale nie bardzo smutni. Z pewnością nie mamy ochoty na przebywanie z innymi, jesteśmy zmęczeni, apatyczni, wolimy poświecić się przemyśleniom, nie cieszą nas nawet drobne przyjemności. Może pojawić się także problem z apetytem.

Skutki melancholii: melancholia a depresja

Czy melancholia jest tożsama z depresję? W pewnym sytuacjach trudno jednoznacznie rozpoznać, czy mamy do czynienia z melancholią czy to już początki depresji. Nie należy zamiennie stosować tych terminów. Melancholia jest czasowym obniżeniem nastroju, spowodowanym między innymi czynnikami zewnętrznymi, np. pogodą czy wydarzeniami życiowymi. Depresja z kolei jest poważnym zaburzeniem nastroju, objawiającym się pogorszeniem nastroju, poczuciem bezradności i beznadziejności, pojawić się mogą nawet myśli i próby samobójcze. Depresja jest chorobą i wymaga bezwzględnego leczenia, w cięższych przypadkach konieczna jest nawet hospitalizacja.

Kim jest melancholik i jak się zachowuje? Typy temperamentu

Melancholik to również nazwa jednego z typów temperamentu. Cechuje go pesymistyczne nastawienie do świata oraz skłonność do refleksji. Melancholik jest osobą spokojną, nieco nieśmiałą, wrażliwą. To artystyczna dusza, która woli przebywać w samotności niż w tłumie.

Już w starożytności Hipokrates wyróżnił cztery takie typy:

Kolejnym jest sangwinik. To radosny optymista, który uwielbia przebywać wśród innych. Jest duszą towarzystwa, bywa hałaśliwy. Lubi dominować i może mieć problemy z trzymaniem emocji na wodzy. Trzecim typem jest spokojny i nieco powolny flegmatyk. To osoba zrównoważona, spokojna, cicha, lubiąca słuchać innych. flegmatyk działa rozważnie, długo się zastanawia nad wieloma decyzjami, jest ostrożny w kontaktach z innymi. Czwartym typem temperamentu jest choleryk. To osoba władcza, dominująca, łatwo ulegająca emocjom, zwłaszcza negatywnym. Bywa agresywna, jest typem przywódcy, miewa trudności z przyjęciem krytyki.

Czy masz skłonności do melancholii?

Masz skłonności do melancholii? Odpowiedz na poniższe pytania i przekonaj się.

  • Lubię poświęcać czas na refleksje, nie zawsze są one pozytywne.
  • Zwykle długo rozpamiętuję to, co zrobiłam/em źle.
  • Deszczowa aura źle na mnie działa, nastraja mnie negatywnie.
  • Nie lubię jesiennych i zimowych krótkich dni.
  • Czasem mam poczucie, że nic mnie nie cieszy.
  • Dużo rozmyślam i zastanawiam się nad sobą.

To opis Twojej osoby? Masz skłonności do melancholii, jesteś człowiekiem wrażliwym, refleksyjnym. Melancholia może być pozytywna, pozwala bowiem na złapanie dystansu, na zastanowienie się nad samym sobą. Uważaj jednak, by zbyt często nie popadać w przygnębiające nastroje, które odbierają Ci radość z codziennych chwil.

Jak zapobiegać melancholii?

Obawiasz się, że zbyt często popadasz w melancholijne nastroje i chcesz im zapobiegać? Poniżej 10 ciekawych sposobów, które możesz stosować na co dzień.

  1. Dostarczaj sobie światła - niedobór naturalnego światła doskwiera nam szczególnie w jesienne i zimowe miesiące, kiedy najłatwiej o chandrę i melancholijne nastroje. Staraj się przebywać na powietrzu lub w pobliżu okna w czasie, gdy jest widno: odsłaniaj okna, gdy tylko wstaniesz, przestaw w pracy biurko w pobliżu naturalnego źródła światła. Możesz również wybrać się na solarium.
  2. Wysypiaj się - dbaj o odpowiednią ilość snu, staraj się spać 7 godzin dziennie, najkorzystniejszy jest sen od około 22.00 do 6.00. Postaraj się przed snem wyciszyć, żeby nic nie utrudniało Ci nocnego wypoczynku: posłuchaj muzyki, obejrzyj ciekawy i radosny film, wypij ciepłe mleko.
  3. Wprowadź zdrową dietę - aby uniknąć przygnębiających nastrojów, jedz pozytywnie. Zadbaj o to, aby w Twoim menu znajdowały się sezonowe produkty: wiosną postaw na nowalijki: jedz rzodkiewki, sałatę, ogórki, pomidory, latem na świeże owoce: truskawki, czereśnie, jagody, jesienią na to, co kolorowe: paprykę, gruszki, winogrona oraz dynię, a zimą skosztuj przepysznych jabłek (można je jeść również na ciepło) oraz cytrusów, mają wiele witamin. Pamiętaj, by wypijać odpowiednią ilość płynów. Zrezygnuj ze słodyczy oraz używek, w tym mocnej kawy.
  4. Postaw na aktywność fizyczną - aby odpędzić swoje myśli od ponurych kwestii, dostarczaj sobie regularnie endorfin, czyli hormonów szczęścia. Postaw na regularną aktywność fizyczną: spaceruj, chodź na basen, zapisz się na zumbę czy fitness. Nie zaniechaj sportu nawet zimą: rzucaj się śnieżkami z partnerem, idź na łyżwy. Zobaczysz, że po wysiłku ponure myśli odejdą w niepamięć.
  5. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi - jeśli chcesz uniknąć melancholijnych nastrojów, unikaj też ludzi, którzy w ten sposób myślą. Otaczaj się pozytywnymi, uśmiechniętymi ludźmi, których cechuje optymistyczne nastawienie do świata.
  6. Znajdź czas dla siebie - każdego dnia staraj się znaleźć czas dla siebie. Niech będzie to choć 15 minut, które przeznaczysz na refleksję. Nie zadręczaj się wtedy ponurymi myślami ale zastanów się, co miłego zdarzyło Ci się w ciągu dnia.
  7. Wyżal się ze swoich trosk - jeśli coś Cię trapi, nie męcz się z tym w pojedynkę. Wygadaj się komuś, wyżal się, opowiedz o swoich troskach. Może wspólnie znajdziecie jakieś rozwiązanie, a może pomoże Ci już sama rozmowa.
  8. Stosuj różne metody terapii: zapachy, muzykę, taniec… - korzystaj z różnorodnych metod terapii. Doskonałe efekty przynosi terapia zapachami, czyli aromaterapia. Wykorzystuj kadzidełka i świece zapachowe. Relaksująco i pozytywnie zadziała na Ciebie zapach lawendy, cynamonu, pomarańczy oraz wanilii. Nie zapominaj również o muzyce: słucha ulubionych przebojów ale i muzyki relaksacyjnej. Tańcz, ruszaj się, śpiewaj i ciesz się tym.
  9. Idź do sauny - szukasz ciekawego i niedrogiego sposobu na poprawę nastroju, który jest jednocześnie przyjemny i zdrowy? Wybierz się do sauny. Wypocisz troski ale i dotlenisz organizm. Dodatkowo rozluźnisz się oraz poprawisz krążenie.
  10. Nie zamartwiaj się - nie zamartwiaj się na zapas, nie myśl o tym, na co nie masz wpływu. Staraj się patrzeć na życie z optymizmem i nie zrażać się niepowodzeniami.
Ocena: 5.0

Komentarze