Składniki, sole mineralne bez których nie można się obejść

Składniki mineralne8 składników mineralnych, bez których nie można się obejść

Zainteresowani zdrową dietą, wiele uwagi poświęcamy witaminom. Nie możemy jednak zapominać, że nasz organizm potrzebuje nie tylko witamin, ale i soli mineralnych, które umożliwiają wchłanianie się witamin oraz odgrywają ważną rolę w pracy naszego organizmu.

Składników mineralnych jest ponad 20, jednak kilka z nich zasługuje na szczególne zainteresowanie z naszej strony.

Oto 8 składników - soli mineralnych, bez których o dobrej formie możemy tylko pomarzyć.

Cynk - dla urody, dla zdrowia

Ma ogromny wpływ na odporność naszego organizmu, a mężczyznom zapewnia skuteczną ochronę przed schorzeniami prostaty. Cynk, bo o nim mowa, jest też jednym z ulubionych minerałów wielu kobiet. Dlaczego? Bo ten składnik mineralny pomaga utrzymać w dobrej formie skórę, włosy i paznokcie. Odpowiednia ilość cynku chroni nas jednocześnie przed problemami związanymi ze zbyt wysokim stężeniem złego cholesterolu we krwi. By nasza dieta mogła nam dostarczyć odpowiednich ilości cynku, powinny się w niej znaleźć grube ziarna zbóż oraz nasiona dyni. Cennym źródłem cynku są też orzechy oraz kiełki pszenicy, choć i w mleku, i w jajach, cynk występuje w sporych ilościach.

Potas - bez niego ani rusz

Jest jednym z tych minerałów, które mają wszechstronne działanie. Wiadomo, że niedobory potasu mogą mieć poważne konsekwencje i dla naszych mięśni, i dla układu nerwowego. Należy jednak pamiętać, że skutki zbyt małej ilości potasu w diecie ponosi również serce – mięsień, który wymaga wyjątkowej ochrony. Jak zapewnić mu odpowiednie wsparcie? Z pewnością pomoże w tym dieta pełna owoców i warzyw, w której regularnie będą się pojawiać pełne ziarna zbóż oraz nasiona roślin strączkowych.

Fosfor - cenne wsparcie dla naszego serca

Ten składnik mineralny kojarzony jest przede wszystkim z mocnymi zębami, choć niedobory fosforu mogą się też odbić na stanie naszych kości. Warto jednak pamiętać, że fosfor w znacznym stopniu wpływa na pracę naszego serca. Dieta, w której fosfor będzie zajmował marginalne miejsce, może się też negatywnie odbić na pracy naszego układu nerwowego. A przecież produktów, w których znajduje się też minerał, jest sporo. Te najważniejsze to orzechy i pełne ziarna zbóż, choć i w jajkach znajdziemy spore ilości fosforu.

Wapń - nie daj się osteoporozie

Niedobory wapnia są jedną z głównych przyczyn osteoporozy – choroby, w przypadku której cechą charakterystyczną jest poważne osłabienie kości. Wapń ma jednak wpływ nie tylko na nasz aparat ruchowy, ale i na pracę mięśni, i na serce. Dobrym źródłem wapnia jest mleko, jednak dieta, która ma nas uchronić przed jego niedoborami, nie może się obejść bez zielonych warzyw liściastych oraz roślin strączkowych.

Jod - dla zdrowej tarczycy

Gdy zaczyna nam dokuczać tarczyca, zaczyna się wiele problemów ze zdrowiem. Zaburzenia związane z przemianą materii, mniej energii do działania - oto główne skutki związane z niedoborem jodu. Niestety, ten składnik mineralny występuje w nielicznych produktach, a dla wielu osób najlepszym jego źródłem staje się… jodowana sól kuchenna. Jeśli chcemy, by nasza dieta była zdrowsza, musimy pamiętać o produktach bogatych w jod.

Żelazo - zdrowa krew to podstawa

Ten składnik mineralny chroni nas przez niedokrwistością, jego rola polega też na rozprowadzaniu tlenu po naszym organizmie. Niedobory żelaza skutkują poważnymi problemami ze zdrowiem, mniejszą odpornością organizmu oraz z pogorszeniem się wyglądu skóry. W jakich produktach znajduje się żelazo? Zboża i fasola to bardzo dobre źródła żelaza, warto też pamiętać o buraczkach, orzechach i zielonolistnych warzywach.

Magnez - nerwy pod kontrolą

Magnez to cenne wsparcie dla naszego układu nerwowego oraz dla mózgu. Dzięki niemu lepiej radzimy sobie ze stresem, mamy też mniej problemów z koncentracją. Magnez wspiera też nasze serce oraz mięśnie, ma jednocześnie ogromny wpływ na nasze kości oraz zęby. Dieta, w której nie ma niedoboru magnezu, pozwala nam jednocześnie chronić układ moczowy, dla którego wielkim zagrożeniem mogą się okazać złogi wapnia. Jakie produkty mogą nam dostarczać tego składnika? Magnez znajduje się m. in. w figach oraz w bananach. Produktami, w których ten składnik mineralny zajmuje bardzo ważne miejsce, są też rośliny strączkowe oraz pełne ziarna zbóż.

Selen - w profilaktyce chorób nowotworowych

Ponieważ dla współczesnego człowieka największym zagrożeniem stają się choroby nowotworowe, takie składniki mineralne jak selen, są bezcennym wsparciem. Selen świetnie radzi sobie z wolnymi rodnikami, które mogą prowadzić do uszkodzenia komórek naszego organizmu, a tym samym inicjować proces rozwoju wielu groźnych chorób nowotworowych. Dieta pełna pomidorów, cebuli i kiełków pszenicy może się zatem okazać dla każdego nas wspaniałym wsparciem, może też pomóc nam w uchronieniu się przed poważnymi problemami ze zdrowiem.

Ważnych dla zdrowia soli mineralnych jest znacznie więcej. Te, które przedstawiono w artykule, mają jednak wyjątkowe właściwości, a ich niedobory są dla nas wyjątkowo dokuczliwe. Nie zapominajmy zatem ani o tych ważnych składnikach mineralnych, ani o tych produktach, które są ich najlepszymi źródłami.