Wegetarianizm - czy to zdrowe? Odmiany wegetarianizmu

Wegetarianizm - dieta wegetariańskaChoć na świece wegetarianizm nie jest już niczym szczególnym, w Polsce dopiero wychodzi z cienia. Restauracji dla wegetarian jest nadal bardzo mało, a w tradycyjnych menu rzadko można znaleźć coś dla tych, którzy unikają i mięsa i wszystkich wyrobów pochodzenia zwierzęcego.

Ale choć do wegetarian i wegetarianizmu często mamy stosunek lekko średniowieczny, może warto zapoznać się z dietą wegetarian, nim zaczniemy dyskusje na temat jedzenia, bądź nie jedzenia mięsa.

Czym jest wegetarianizm?

To dieta, który w świadomy sposób wyłącza wszystkie składniki pochodzenia zwierzęcego. Sam wegetarianizm wywodzi się z Grecji i Indii. Oba te narody kładły duży nacisk na etykę między tym co religijne, a tym, co filozoficzne. Ale wegetarianizm zyskał szerszy rozgłos dopiero w XIX wieku, gdzie istniały pierwsze stowarzyszenia zrzeszające wegetarian.

Zresztą wegetarianizm to nie tylko moda, ale i styl życia. Od kilku lat bowiem, naukowcy są zdania, że przejście na dietę bezmięsną, to najlepszy kierunek ku lepszemu zdrowiu i życiu, gdyż:

  • wegetarianie są szczuplejsi, niż ich rówieśnicy jedzący mięso,
  • wegetarianie rzadziej chorują na choroby serca, nadciśnienie tętnicze, czy cukrzycę,
  • mięsożercy mają gorszy układ odpornościowy niż "roślinożercy",
  • osoby stroniące od mięsa i jego pochodnych żyją nawet 10 lat dłużej.

Odmiany wegetarianizmu

Osoby nie będące w temacie klasyfikują wegetarianizmy ogólnie - jako nie spożywanie mięsa. Ale istnieją odmiany wegetariańskiej diety, z którymi warto się zapoznać.

  • weganizm - wyklucza z diety nabiał, jajka, a nawet miód,
  • lakto-wegetarianizm - włącza do diety mleko i jego przetwory,
  • lakto-owo-wegetarianizm - to dieta, oczywiście bezmięsna, ale oparta też na spożywaniu jaj, nabiału oraz miodu,
  • semi-wegetarianizm - wyklucza a całej diety tylko czerwone mięso,
  • witarianizm - jest to odmiana wegetarianizmu, której postawą diety są tylko i wyłącznie produkty świeże: witarianizm odrzuca wszelkie gotowane potrawy,
  • frutarianizm - tu menu składa się wyłącznie z produktów tylko zebranych, nie zerwanych: podstawą menu są ogórki, kabaczki, pomidory, jabłka, pomarańcze, banany itd. Jest to najbardziej restrykcyjna odmiana wegetarianizmu.

Co z białkiem?

Dieta wegetariańska wyklucza spożywanie mięsa, a zatem białko zwierzęce należy uzupełnić w inny sposób. Duża ilość spożywanych roślin strączkowych oraz ziaren zbóż i zbilansowanie spożywania danych posiłków nie wpływają w żaden sposób negatywnie na wegetarian i całkowicie zapewniają optymalny poziom spożywanego białka.

Witaminy i minerały

Ponieważ dieta bezmięsna wymaga wyrzeczeń i wielu przyzwyczajeń, należy pamiętać, że osoby przebywające na diecie wegetariańskiej muszą uzupełniać witaminy i minerały, gdyż w niektórych produktach roślinnych nie występują w ogóle potrzebne organizmowi składniki.

  • Białko - soczewica, soja, fasola, zboża, groch
  • Żelazo - szpinak, soczewica, tofu, orzechy i suszone owoce
  • Wapń - brokuły, szpinak, tofu, sezam, mleko sojowe, migdały
  • Cynk - dynia, sezam, orzechy, ryż brązowy
  • Witamina B12 - tofu, mleko sojowe, nabiał
  • Witamina D - margaryna, zboża, nabiał

Wegetarianizm dla każdego?

Na dietę bez mięsną łatwo przejść, ale trudniej w niej wytrzymać. Nie jest to też dieta dla każdego. Przede wszystkim powinny uważać kobiety w ciąży. Nie oznacza to oczywiście od razu rezygnacji z wegetarianizmu, ale kobieta w ciąży będąca na takiej diecie powinna przez cały okres ciąży przebywać pod ścisłą opieką lekarzy. Dzieci i młodzież, gdyż ich organizmy dopiero się kształtują i należy zapewnić im bardzo dużą dawkę białka, a także niezbędnych składników mineralnych. Osoby starsze również powinny uważać na dietę bezmięsną, ponieważ ich organizmy gorzej przyswajają witaminy i minerały. Zresztą w tym wieku, podobnie jak i u dzieci, menu musi być urozmaicone.

Wegetarianizm na świecie

Najliczniejszym narodem na diecie wegetariańskiej są mieszkańcy Indii (40%). W Europie wiodą prym Włosi (10%) i Niemcy (9%). W Stanach Zjednoczonych tylko 2,5% mieszkańców to osoby na diecie bezmięsnej. W Polsce natomiast 3,2% całego społeczeństwa to wegetarianie. Dieta wegetariańska, która jest dieta odpowiednio zbilansowana, nie może zaszkodzić w żaden sposób naszemu zdrowiu. Jak przy każdej innej diecie, także i tu należy zwracać uwagę na to co jemy, i w jakiej ilości. Wegetarianizm nie może zaszkodzić, chyba, że ktoś w sposób bezmyślny wyłączył mięso z diety nie zastępując go produktami roślinnymi. Nie jest to też magiczna dieta, dzięki której, będziemy zdrowsi i szczuplejsi. Wszystko w życiu należy robić z głową, nawet jeśli jest to jedzenie warzyw i owoców.