Zdrowy styl życia w 4 krokach

Zdrowe życieKtóż z nas chciałby być chory czy zniedołężniały? Nikt. Każdy dąży raczej do zadowolenia i dobrego samopoczucia. Na przestrzeni wieków zmieniały się ludzkie priorytety oraz styl życia. Kiedyś pracowano po 12-14 godzin na dobę, dziś jest to 6-8 godzin w zależności od kraju i sytuacji zawodowej. Kiedyś więcej czasu spędzano na świeżym powietrzu, dziś nawet spacer po mieście nie może być zaliczany do najzdrowszych aktywności. Oto 4 elementy, które składają się na zdrowy styl życia w XXI wieku, co przekłada się na samopoczucie, długość i jakość egzystencji.

1. Dieta

Poprawnie skonstruowana dieta powinna dostarczać organizmowi wszystkie potrzebne składniki i być dostosowana do wieku oraz stanu zdrowia. Dla przykładu dzieci i osoby starsze powinny jeść więcej nabiału, osoby z problemami gastrologicznymi stawiać na potrawy lekkostrawne i gotowane, a nie smażone. Nie sposób opisać jednego, idealnego dla wszystkich jadłospisu. Ważne jest, żeby jedzenie było urozmaicone, zawierało sporo warzyw i owoców, białka (ryby, mięso). Koniecznym warunkiem dobrej diety jest rozłożenie posiłków co około 3 godziny, co daje łącznie 5 porcji. Nie zapominajmy również o odpowiednim nawodnieniu - 1, 5-2, 5 litra płynów dziennie to optymalna ilość, w zależności od pory roku i aktywności.

2. Aktywność fizyczna

Obecnie coraz więcej osób unika wychowania fizycznego w szkołach oraz zaniedbuje ruch w domu. Według Światowej Organizacji Zdrowia minimum ruchu ponad wartość spoczynkową (wystarczy zwykły spacer) to 2x 30 min w tygodniu. Brak ruchu jest sprawcą wielu chorób cywilizacyjnych i problemów z sercem, układem krwionośnym, oddechowym i trawiennym. Patrząc od drugiej strony w czasie treningu organizm uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia. Nie trzeba od razu zostać sportowcem zawodowym czy wykupić profesjonalnego karnetu na siłownię. Wystarczy pospacerować, pobiegać, popływać. Przy ładnej pogodzie można także zamienić samochód na rower przy dojazdach do pracy czy szkoły. Sprawdzoną metodą na dobry humor przez cały dzień jest poranne bieganie nawet przez 20 minut. Oczywiście metodą na sukces jest regularność. Z medycznego punktu widzenia tętno spoczynkowe przeciętnego człowieka wynosi 70 uderzeń na minutę, osoby ćwiczącej 60 uderzeń. Sport może wydłużyć życie człowieka nawet o 10 lat!

3. Stres

Stres to wszystkie bodźce, które do nas docierają. Już nawet wstanie z łóżka jest stresujące. Niekiedy stres może być motywujący, szczególnie jeśli jest krótkotrwały. Gorzej jeśli jest długoterminowy np. nieprzyjemny szef w pracy czy choroba kogoś z rodziny. Wtedy może się to odbić na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Jest wiele technik radzenia sobie ze stresem i na pewno pomagają one łagodzić skutki pechowych sytuacji. Jednak najlepszą metodą jest unikanie stresu długotrwałego.

4. Używki

Papierosy, alkohol, narkotyki, kawa to najpopularniejsze złe nawyki we współczesnym społeczeństwie. "Od jednego piwka nikt nie umarł" tłumaczą sobie niektórzy. Oczywiście wszystko jest dostępne dla człowieka i trudno jest utrzymać całkowitą abstynencję. Należy uważać czy okazjonalne piwko czy kawa nie staną się szybko uzależnieniem, z którym będziemy musieli walczyć. Oprócz częstotliwości istotna jest również jednorazowa dawka - o ile lampka wina nie wyrządzi organizmowi większej szkody, to już kilka butelek tak. Oczywiście jedne używki są bezpieczniejsze, inne, jak narkotyki, są bardzo zdradliwe.

Wraz z rozwojem technologii rozwinęły się uzależnienia, które pozornie nie wpływają na zdrowie. Jednak kto grał w grę komputerową nieprzerwanie przez kilka godzin nie czuje się najlepiej - zmęczone oczy, zastane mięśnie, zesztywniałe plecy i kark, ogólne zmęczenie organizmu. Wszystkiego należy używać z umiarem.

Recepta na dobre samopoczucie i zdrowie jest prosta - wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta i stałe pory posiłków, regularna aktywność fizyczna, unikanie i radzenie sobie z długotrwałym stresem oraz rozsądne używanie współczesnych rozrywek. Wtedy będziemy optymistycznej patrzeć na świat.